IMPLEMENTASI PAK KONTEKS GEREJA DI GKII TANDANG, SEMARANG

  • Semion Nuh Sekolah Tinggi Teologi Simpson
  • I Putu Ayub Darmawan
  • Edi Sujoko Sekolah Tinggi Teologi Simpson
Keywords: Christian Education, Church, GKII Tandang

Abstract

Christian Religious Education is a biblical and Christ-centered teaching and learning process. Christian education plays a role in directing a person toward the understanding of and maturity in Christ. This research was conducted as the continuation of the research conducted by the previous researcher that is Susanto. Susanto’s research found that Christian religious education has been conducted in GKII Tandang, however the previous research has not explained how is the implementation. For that reason, it is considered important to describe Christian Religious Education implemented in the congregation of GKII Tandang. For that purpose, the researcher collects datas through interviews with pastors, church governing body members and church members, then observes the fellowship activities and collects datas from church documentation. Based on the results of the research, it has been found that the Christian Religious Education in GKII Tandang is held through Sunday worship preaching, catechisms, cell group fellowship, categorical fellowship, open-air fellowship, and prayer and fasting. Thus, the study concludes that Christian Religious Education is carried out in the congregation through fellowship and teaching.

References

Abineno, J.L.Ch. (2012). Sekitar Katekese Gerejawi. Jakarta: Gunung Mulia.

Adril, Giver. Wawancara oleh Penulis pada 27 Januari 2018 di Pastori GKII Tandang.

Darmawan, I P.A. (2014). “Peran Gereja Dalam Pendidikan Nasional”, Jurnal Simpson: Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 1 (2).

Darmawan, I P.A. (2015). Dasar-Dasar Mengajar Sekolah Minggu. Ungaran Timur: STT Simpson.

Faisal (editor). (2015). Katekisasi Prinsip-Prinsip Dasar Iman Kristen. Bandung: Kalam Hidup.

GP, Harianto. (2012). Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab & Dunia Masa Kini.Yogyakarta: ANDI.

Kristianto, P.L. (2006). Prinsip & Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: ANDI.

Moleong, L.J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nainggolan, J.M. (2012). Strategi Pendidikan WargaJemaat. Jawa Barat: Generasi Info Media.

Nuhamara, D. (2007). Pembimbing PAK. Bandung: Jurnal Info Media.

Rosa. Wawancara oleh Penulis pada 27 Januari 2018 di Pastori GKII Tandang.

Selan, R.F. (2006). Pedoman Pembinaan Warga Jemaat. Bandung: Kalam Hidup.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sukarno, Ilham. Wawancara oleh Penulis pada 21 Januari 2018 di Pastori GKII Tandang.

Suprijanto. (2008). Pendidikan Orang Dewasa. Jakarta: Bumi Aksara.

Susanto. (2016). “Strategi Pembinaan Warga Jemaat dalam Meningkatkan Kehidupan Jemaat (Studi Kasus di GKII Tandang)” Prosiding: Seminar Nasional Pendidikan Agama Kristen, Tema: “Pembinaan Jemaat untuk Meningkatkan Kehidupan Jemaat” (STT Simpson, 18 April 2016).

Susanto. (2016). Kemandirian Jemaat. Semarang: Sekolah Tinggi Teologi Simpson.

Susanto. Wawancara oleh Penulis pada 19 Maret 2018 di Pastori GKII Tandang.

Susanto. Wawancara oleh Penulis pada 27 Januari 2018 di Pastori GKII Tandang.

Tanya, E. (1999). Gereja dan Pendidikan Agama Kristen. Cipanas: STT Cipanas

Wagner, C. P. (2003). Gereja Saudara dapat Bertumbuh. Malang: Gandum Mas.

Wardhani, Femi Cahyaning. Wawancara oleh Penulis pada 06 Januari 2018 di Gereja GKII Tandang.
Published
2019-01-07
How to Cite
Nuh, S., Darmawan, I., & Sujoko, E. (2019, January 7). IMPLEMENTASI PAK KONTEKS GEREJA DI GKII TANDANG, SEMARANG. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen, 1(1), 59-70. https://doi.org/https://doi.org/10.36270/pengarah.v1i1.7
Section
Articles